Ce a facut Armata dupa prabusirea avionului?

Am stat de vorba in acest weekend cu o sursa din Ministerul Apararii. Omul a fost direct implicat in operatiunile desfasurate de MAPN la momentul prabusirii avionului pilotat de Adrian Iovan. Redau mai jos sumarul dialogului avut, cu precizarea ca, evident, e un punct de vedere al unui om care stie ce vorbeste, dar, desigur, poate fi catalogat drept subiectiv.

Aeronava pilotata de Iovan a iesit de sub control ROMATSA, pilotul solicitind trecerea de la zbor IFR la zbor VFR. Pina in acel moment, aeronava a fost monitorizata de un controlor de trafic aerian.
Ministrul Apararii Nationale si turele de serviciu de la CNMC (N) si COA s-au sesizat din mesajul de alerta transmis de presa (televiziunile de stiri) despre eveniment.
Ministrul Apararii a cerut sefului Statului Major General detalii si posibilitati de interventie pentru cautare-salvare.
Seful SMG a ordonat alertarea fortelor de la Cimpia Turzii si Giarmata si analiza situatiei meteo de catre COA (serviciul meteo).
Dupa analizarea situatiei acestia au comunicat ca din cauza cetii vizibilitatea este redusa si nu este posibila decolarea elicopterelor, iar din cauza conditiilor de givraj elicopterul si echipajul sint puse in pericol.
Tura operativa din CNMC (N) a intrat in legatura cu IGSU pentru a afla detalii despre stadiul cautarii. La aproximativ doua ore de la producerea accidentului, in conditiile in care nu se reusise identificarea aeronavei si nici a supravietuitorilor, dar si in lipsa oricarei solicitari din partea IGSU sau ROMATSA, la nivelul MAPN au fost evaluate fortele care pot interveni, iar seful SMG i-a propus inspectorului general al IGSU sprijinul cu un detasament de cautare-salvare. In cele din urma sprijinul armatei a fost acceptat.
Prin serviciul operativ a fost alertat Detasamentul de Cercetare de la Someseni, unitatea specializata cea mai apropiata.
Ministrul Apararii a ordonat si alertarea echipajului avionului C-27 J Spartan pentru o eventuala evacuare a ranitilor de la Cluj la Bucuresti.
Echipajul de pe Spartan C27 a primit ordin sa ramina in alerta pina a doua zi pentru a putea transporta supravietuitorii raniti.
In legatura cu radarele armatei: radarul FPS-117 descopera si urmareste tintele aeriene (aeronave in zbor) cu unele limitari la inaltimi foarte mici. Aeronavele care executa zbor la vedere zboara de obicei la inaltimi foarte mici, in afara zonei continue de supraveghere radar. Din acest motiv, legislatia internationala prevede ca pentru astfel de zboruri responsabilitatea este exclusiv a pilotului (echipajului).
Conditiile meteo din 20.01.2014 nu au permis executarea misiunilor cu elicoptere alertate pentru interventie: plafon 100-300 de metri, vizibilitate sub 1 km, umiditate 100%, temperatura 3-4 grade Celsius, givraj, precipitatii-ninsoare slaba, lapovita.
Elicopterul SMURD nu a putut patrula in zona, intorcindu-se din cauza givrajului.

3 februarie 2014

Înapoi la blog

Scrieți un comentariu